Det viskande galleriet i St Paul’s – hur fungerar det egentligen?

February 23, 2021 Övrigt

”The Whispering Gallery” är en oavsiktlig turistattraktion i Londons St Pauls stora kupol. Arkitekt Sir Christopher Wren hade inte utformat denna gångväg med akustik i åtanke, men att det var de viskande väggarna som skulle dra mest uppmärksamhet till sig kunde han inte ha räknat ut.

The Whispering Gallery
The Whispering Gallery hittar du 257 trappsteg upp, 30 meter ovanför korsningen av mittskeppet. Det är en cirkulär gångväg som erbjuder en svindlande utsikt över katedralens golv långt nedanför.

Ett fenomen av akustiskt
Så hur fungerar det viskande galleriet i St Paul’s egentligen? Arkitekt Sir Christopher Wren hade inte utformat denna gångväg med akustik i åtanke. Men platsen blev snabbt en fashionabel mötesplats. Anledningen till platsens popularitet är det oväntade ljudfenomenet som uppstår när man viska intill väggen. Fenomenet kan upplevas än idag.

En vanlig viskning som hörs 33 meter längre bort.
Det är bara att viska längs den böjda väggen, och förutsatt att det inte finns för mycket bakgrundsljud så kan en annan person som placerar sig någonstans ut med väggen klart och tydligt höra din viskning, även om den andra personen befinner sig på andra sidan av den cirkulära gångvägen, mer än 33 meter bort, och långt bortom räckhåll för en vanlig viskning.

Den akustiska förklaringen.
En vanlig viskning orsakar en ljudvåg, precis som ett rop eller skrik gör. Du kanske tror att ett rop eller skrik skapar en kraftfullare ljudvåg än en viskning och har större chans att bli hörd långt borta. Faktum är att en visknings egenskaper bättre kan utlösa denna speciella egenskap som du återfinner i St Paul’s. En viskning har så kallad låg ‘intensitet’, vilket innebär att det finns mindre störningar från ekon och andra snedvridningar än vid ett rop eller skrik. Ljudvågorna studsar försiktigt ut med väggens speciella kurvning utan att förvrängas till mottagarens öra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *