Träningsuppdateringarna du behöver för 2018

November 24, 2017 Hälsa
Mamma och dotter för armhävningar

Ibland känns det lite klyschigt att säga att man brinner för någonting, men träning och hälsa ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Att träna kan verkligen lyfta en dålig dag till en riktigt bra dag. Energin kommer tillbaka och glädjen sprider sig inifrån och ut. Jag älskar att hålla på med olika träningsmetoder och kan ganska lätt bli uttråkad om jag tränar samma sak om och om igen. Så när 2018 närmar sig med stormsteg och både träningstokiga, och mindre träningstokiga, söker sig åter till träningen kan det vara dags att tipsa om några nya träningstrender som det pratas om.

Par som går på strand

Sänk intensiteten

Efter att högintensiv intervallträning har varit på tapeten för 2017 så kommer det motsatta att bli en riktigt trend nästa år. Jag har varit ganska frälst av högintensiva pass eftersom de går så snabbt att klara av. Att träna 15 – 20 minuter och sen vara klar med träningen har varit toppen. Med den lågintensiva träningen så kommer passen att öka i tid men gå ner i intensitet. Du kommer bränna samma antal kalorier med ett lågintensivt gångpass på 30 – 40 minuter som under ett högintensivt pass. Forskning har visat att genom att byta riktning när vi går så kan vi bränna 20% mer än när vi går i en rak linje.

Mamma och dotter för armhävningar

Lek mer med träningen

Ibland kan gymverksamheten bli långrandig att hålla upp. Det kan jag själv skriva under på. Något som är förväntat att komma under 2018 är att vi återvänder till att använda mer lek i vår träning. Träna utan att veta att du tränar! För vem har inte svurit över ett ensamt löppass i skogen där varje steg räknas för att få tiden att gå fortare? Att föra in mer glädje i träningen genom spel och lekar kommer att boosta din träning ytterligare. Detta är också någonting som kan få även den mest träningsovillige att bli intresserad att röra mer på sig. Träning är inte längre träning, utan träning är lek och det är roligt!

DNA sträng

DNA testa för bästa resultat

Folk börjar bli mer intresserade av att lära sig mer om sitt släktskap genom att DNA testa sig själva. Nu kommer DNA testen att börja användas mer för att boosta träningen istället. Genom DNA test kan du få mer information om hur din kropp är uppbyggd så att du kan anpassa din livsstil mycket bättre utefter din biologi. Med större kunskap om din kropp och vad den reagerar bäst på så kommer du att optimera din träning och få ut mer av den.

Infraröd bastu

Smartare återhämtning

När träningsdosen stiger så stiger även återhämtningstiden. Kryoterapi och infraröda bastus är inte någonting supernytt, men de har blivit förbättrade avsevärt. Jag har själv provat på kryoterapi och det är en otroligt spännande och konstig känsla. När kylan träffar en så kan man nästan känna hur kroppen drar ihop sig.

Infraröda bastus arbetar med att hela och rena kroppen från gifter med infrarött ljus som värmer kroppen från insidan ut. Sedan hjälper de även till att släppa stress och förbättra ditt immunsystem. Kryoterapi använder sig av -150°C “dimma” som omsluter din kropp under 1 – 3 minuter och hjälper att minska cellväxt (eller cellernas metabolism), minska inflammation och smärta samt öka cellernas överlevnad.

Detta är bara några av de trender som kommer att poppa upp och bli mer populära under 2018. Personligen så känner jag att nästa år kommer att bli ett fantastiskt sådant fylld av träning och glädje. Jag hoppas att du har fått kanske lite inspiration och tankar om vad som kan få dig lite mer positivt inställd till träning. Sedan kanske den träningstokige har fått sig en liten funderare på metoder som kan lyfta träningen till nästa nivå.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Kategorier